Seri Qaseh Nazirah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Muhammad Haikal

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Pemergianmu dirindui

Lilypie Angel and Memorial tickers

Nuffnang

15 Jun 2010

ANAK.......

aku tak taula ape yg aku nak bebelkan kat sini....
mcm ada benda yg nak diluahkan tapi aku sendiri tak tau ape yg nak diluahkan...


betulla kata org...byk membaca byk ilmu yg kita dapat....
begitu juga jika kita byk membaca pengalaman2 org lain...
seolah2 kita pun sama ada pengalaman macam tu...
jika kita baca kesedihan orang...kita pun merasa kesedihannye...
jika kita baca kegembiraannya..kita pun rasa gembiranya..


bila cerita tentang anak...sape yg tak sayang anak kan...
aku sayang sangat anak aku... tapi..............
kenapa ada orang yang sanggup buang anak???
macam takde hati perut je kan....
kalau ye pun tak nak anak tu, jgn la buang sepah2....
jgn la wat anak tu mcm sampah.....
bagila pada org yg takde anak...
orang yg dah lama tunggu nak ada anak tapi tak dapat2....
tapi kadang2 org2 yg takde anak ni,taknak pulak anak yg mcm tu...
diorg tak nak anak luar nikah konon....
diorg tak nak anak sampah konon....
kalau bukan diorg yg boleh jaga,sape lagi yg kita nak harapkan.???
jangan kata bila ada anak nnt susah...bila ada anak nnt tak cukup duit...
bila ada anak nnt semua tak cukup...
jangannn................
sbb setiap anak yg lahir kat dunia ni....ada rezekinya.....


anak tu la nanti yg tolong kita bila kita tua....
anak tu la yg akan jaga kita bila kita sakit...
anak tu la yg akan bagi kita duit bila dia dah berjaya....
jadi, sebelum kita dapat semua tu..kita kenala bermodal dulu....
bermodal dengan bagi dia keperluan asas...spt...pakaian,makanan,tempat tinggal dll...
bermodal dengan bagi dia pelajaran yg secukupnya....
bermodal dengan berikan didikan agama secukupnya.....
bila semuanya lengkap, insyaallah anak ini takkan lupa kat kita....

aku ada terbaca kisah keluarga yg kehilangan anak sulungnya ketika anaknya berusia 5 bulan...
anaknya dapat hidup cuma 150 hari saje...
lepas je isterinya bersalin...2 hari je dia dapat bawa balik anak nye ke rumah...
hari yg selebihnya anak dia tinggal di hospital....
sambil baca kisah dia,aku pun menangis sama....mengenangkan jika aku la yg berada di tempat mereka, ape yg aku lakukan agaknya....
sekarang ni keluarga tu dah bahagia dah...
dia dah ada 2 org anak selepas kepergian anak sulungnya itu....
walaupun ada penganti.....yang telah pergi tu takkan dilupaiii.....
anak itu la yg akan jadi bidadari di syurga nnt....
anak itula yg akan menunggu ibunya dipintu syurga utk bawa ibunya sama2 ke dalam syurga...

aku juga ingin seperti itu...tapi,aku tak sanggup nak merasai kehilangan anak yg aku kasihi...
biarla ape pun yg berlaku...aku nak anak aku membesar dan menjadi anak yg baik...anak yg soleha...anak yg akan menjaga aku kelak...
walaupun takde yg menunggu aku di pintu syurga...
biarla ada anak yg menghadiahkan doa, bacaan yassin,al-fatihah pada aku bila aku di alam yang lagi satu....

sekarang ni anak aku sorang...akan datang aku tak tau anak aku ada berapa orang...
biarla semua anak2 aku nnt berjaya....
menjadi anak yg baik.....
zaman sekarang ni kita tak boleh nak duga ape yg akan berlaku...
bukan senang nak jaga anak...nak jadikan anak tu anak yg baik....
semua tangungjawab ni perlu dipikul oleh ibu dan ayah....
kiranya anak itu nnt tak berjaya, tak baik,...ibu bapala yg akan disalahkan...
semuanya ibu bapa....


sesiapa yg dah jadi seorg ibu @ bapa...jadila ibu bapa yg berguna...
jadila ibu bapa yg bertangungjawab terhadap anak....
sesungguhnya...anak itu adalah anugerah yg tak ternilai yg dikurniakan oleh ALLAH pada kita...


sekian......

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

ads by nuffnang